Bojan

Så länge skutan kan gå!

Bojan 2.0

Publicerad 2020-04-30 19:27:00 i Torrsim,

Skepp o'hoj!
 
Bojan har legat i sin krubba sedan september. Men det betyder inte att besättningen har sussat i godan ro. När det är säsong för landkrabbor börjar det riktiga flitet. Det finns lister som ska bytas, kölar som ska målas, luckar som ska oljas in, elsystem som ska ses över... 
Projekten på Bojan har hopat sig och vuxit exponentiellt. Bildbevis!
Powertools!
Skulle jag få barn någon gång skulle jag med största sannolikhet döpa dem till olika verktyg. Nu går associationerna kanske mest till olika kåkfarare från Södermalm i början på 1900talet. Men om några år kan jag garantera er att det, på Stockholms hippaste förskolor, kommer ropas: Bulten, Mejsel, Tving, Tång, eller varför inte dubbelnamnet Poly-Grip.
Vad mer?
Jo, som ni kan se har vi tagit bort en massa trälister inne i kajutan. Ser det inte naket ut? Mycket av träet var ganska illa däran och därför har i princip hela innandömet vänts ut och in för att få gamla Bojan(hon är ju faktiskt 40 år!) i bättre skick. Slipmaskinen har gått på fullvarv, i förrådet trängs halvfulla burkar med lack och penslarna står och droppar av aceton.
Vi har också sett över elsystemet. Egentligen är det ganska spartanskt; ett bilbatteri ger ström till lanternor, gps och logg. Men vi tänkte ändå att det skulle vara en bra idé att rita upp ett schema. Om det är av dålig handstil eller om det faktiskt är så avancerat som det ser ut, har jag ingen aning om. El är för mig ett hittepå som magi eller hypnos.
Jag får huvudvärk när jag tittar på den där bilden. Nåja, en nyhet är iallafall stereon som gör att vi kan spela musik och lyssna på sjörapporterna. Det är en gammal bilstereo som tidigare har använts till att spela Led Zeppelin när jag övningskörde. Efter jag fick körkortet fick stereon ett nytt jobb - tjänstgöring i pappas förråd, där den spelat Rammstein under okristliga tider.
Elin var den som lödde i ihop sladdar och kopplade in högtalare. Ni skulle ha sett hennes lycka när hon testkörde systemet, kopplade ihop, vred på batteriet och "Du Hast" gick igång på högsta volym. När vi senare visade pappa skivan, muttrade han: "jag som trodde att jag hade limmat igen CD-spelaren".
Den kanske viktigaste saken att fixa var en trälist vid ruffluckan. När det regnade i somras bildades en liten sjö uppe på båten som droppade ned i kajutan. Man vill gärna ha vatten utanför båten, inte innanför. Därför tog jag bort listen som var helt genomrutten. Farfar är kingen av snickeri, och fick i uppdrag att såga till en ny list. Efter att ha tagit bort listen såg jag att träet däremellan, i själva båten, hade blivit lite miffat. Pappa blandade till något riktigt giftigt att täta till med. Vilken släkt! Visst?
Det blev till att limma. Då hade farfar sågat till listerna som nu ska slipas till så att de passar in. Här kommer några bilder (work in progress)....
 
Det skulle bottenmålas. Men först tvätten. Det var något primalt över Elin när hon gick lös med högtryckstvätten. Är det bara jag eller ser ni också vansinnet i hennes blick? Det var som om reptilhjärnan hade slagits på. Undrar hur hon skulle se ut med ett riktigt vapen i händerna.
Vi slipade, och sedan var det dags att måla. Vi hade med oss en smärre armé för att få jobbet gjort. Visst blir det fint?
Kolla, hur blankt? Reflektionen i mina tänder skulle kunna passa i tandkrämsreklam. Hallå Colgate, Pepsodent? Ge oss spons!
På söndag är det sjösättning, men vi har fortfarande en del att fixa med. Hela köket håller på att renoveras. Wish us luck!
 
MEGA-TACK till alla som hjälpt till :)
 

Kommentarer

Postat av: Victor

Publicerad 2020-05-26 13:44:22

Jag röstar för Bulten!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

ALBIN EXPRESS Båtnummer: 322 Längd: 7,77 m Bredd: 2,49 m Djupgående: 1,45 Storsegel + fock: 32,0 kvm LYS: 1,11 Tillverkningsår: 1979

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela