Bojan

Så länge skutan kan gå!

Motorproblem på autobahn, kafferep och en exploderande calzone.

Publicerad 2019-08-08 16:08:00 i Segling,

Elin fick helg, jag semester. Vi vaknade upp på Djurgården, åt frukost, diskade och lämnade bryggan. Det var morgontrafik även på vattnet så farleden såg ut ungefär så här:
 
Mitt ute på fjärden med inkommande och avgående finladsfärjor, stannade plötsligt motorn. Bojan guppade upp och ned på svallvågorna ute på vattnets motsvarighet till autobahn; utan fart, ingen möjlighet till att svänga.
Bojan har en liten tvåtaktare med en liten propeller som precis räcker ned under vattenytan. Vid minsta våg hamnar propellern i luften och börjar låta förskräckligt. Trots det brukar motorn vara ganska pålitlig så jag förstod inte vad som var problemet nu. Jag öppnade bränsletanken och såg ned på det största nybörjarmisstaget som finns i boken - inget bränsle. Vi hissade förseglet som räckte precis till att få tillbaka styrkraften, och medan Elin kryssade mellan färjorna blandade jag motorolja och bensin. Det var stampigt, men jag lyckades tillslut fylla på motorn som startade och vi kunde köra undan från fartygen innan vi satte segel på riktigt.
Resten av seglingen var riktigt härlig här kommer bevis:
Det var en lång kryss mellan Stockholm och Vaxholm. Vi fick väja för färjor och mötande båtar men när vi väl kom ut från Vaxholm var fjärden alldeles fri och det blev jättefin segling. Vi var ute rätt länge och till sist ankrade vi i en naturhamn söder om Ljusterö.
Bad + korsord + matlagning = bra häng.
Dagen därpå sov vi länge och tog ett morgondopp. Det var inga större problem med att ta upp ankaret och vi seglade hemåt mot Åkersberga. Mitt på Saxarfjärden skriver Niklas på messenger: "när kommer ni då?". Jag hade glömt att jag hade pratat med honom om att hälsa på hans landställe. Vi vände om. Landstället ligger på Lilla Saxaren som är en hög ö som ligger brevid en större lite flackare ö. Öarna bildar en liten kanal där Niklas brygga ligger inklämd. Vi hade motvind upp mot kanalen och när vi hade lagt ankare och styrt mot bryggan tog vinden tag i oss för att försöka driva ned oss längs kanalen. Jag fick gasa på rejält med motorn, och därför körde vi nästan in i bryggan där Niklas stod och väntade på oss. Det gick bra, ingen skadad och Niklas bjöd på kaffe (han dricker inte längre endast snabbkaffe - vilken lycka!).
Seglingen hem blev lugnare. Nu hade det blivit söndag men det kändes tråkigt att lämna Bojan så vi bestämde oss för att handla middag och sova över vid bryggan. Hur lagar man mat på en sådan liten båt undrar ni säkert? Jo, det är så finurligt att man kan fälla ut ett tvålågigt spritkök. Det finns många Pettson och Findus-lösningar på båten. Man drar i något snöre så händer si, och man fäller ut en grej så händer så, och etc. GPSen sitter förövrigt fast på en snusdosa. Men kvar står frågan om hur man lagar pizza. Jo, med en sådan här:
Man sätter den på spisen och så strömmar lågan upp i mitten och ut mot kanterna. Den har funkat att göra kladdkaka på, så varför inte Calzone? Vi handlade pizzadeg, tomatsås och mozzarella på Ica. Degen kavlades ut och vi hade på såsen och osten. Efter det var det bara att knyta ihop det till en lång korv som vi sedan ringlade i den kastrull-liknande ugnen. Det tog ett tag att grädda och snart började degen se fint gyllenbrun ut(#foodporn). Då kom det kritiska momentet att vända ut calzonen på tallriken. Elin var så förutseende att göra det i sittbrunnen och inte inne i kajutan för när vi vände ut den exploderade det av tomatsås och calzoneinnanmätet målade om båten från vit till röd. Sittbrunnen såg ut som en mordplats. Jag försökte städa upp så snabbt som möjligt. Det såg nog lite misstänkt ut från båtklubbens brygga.
 
Vi på redaktionen Bojanexpress funderar på att göra en läsarfrågarkörare. Nu har du möjlighet att veta våra mörkaste hemligheter. Ställ dina frågor i kommentarsfältet....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

ALBIN EXPRESS Båtnummer: 322 Längd: 7,77 m Bredd: 2,49 m Djupgående: 1,45 Storsegel + fock: 32,0 kvm LYS: 1,11 Tillverkningsår: 1979

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela